Fonds
Leren en
Ontwikkelen
Wooncorporaties

TERUG

Hoe houd je je werkdruk binnen de perken?

Af en toe een hoge werkdruk hebben is niet zo erg. Maar als je steeds te veel onder druk werkt, kan dat problemen geven. Denk aan stress, burn-out of hart- en vaatziekten. Hoe breng of houd je de werkdruk binnen de perken? Daarvoor zijn twee manieren: verminder je belasting en/of vergroot je belastbaarheid.

Wat is werkdruk?

Iedereen verstaat iets anders onder ‘werkdruk’. Wij zien het als volgt: je hebt werkdruk als je niet – of alleen met grote moeite – binnen de beschikbare tijd aan de gestelde eisen kunt voldoen en het gevoel hebt het overzicht of de controle over het werk te verliezen. We hebben het dus over meer dan alleen grote stapels werk. Werkdruk kan allerlei oorzaken hebben, van bijvoorbeeld 'onduidelijke taakeisen' tot 'slechte samenwerking met andere afdelingen' of 'weinig vrijheden om je werk zelf te organiseren'.

Je werkdruk aanpakken kan op twee manieren: je belasting (dat wat in het werk op je afkomt) verminderen of je belastbaarheid (dat wat je kunt hebben) vergroten. Het beste resultaat bereik je natuurlijk als je beide doet.

Hoe kun je je belasting verminderen?

Werkdruk bij corporaties ontstaat vooral door:

  • de hoeveelheid werk
  • onduidelijkheid over wat je precies moet doen
  • weinig inspraak
  • veranderingen en reorganisaties.

Heb je het idee dat je meer werk hebt dan tijd om dit werk uit te voeren? Dan is het een goed idee om dit met feiten te onderbouwen. Houd eens een week bij welke werkzaamheden elke dag op je bordje liggen, noteer de benodigde tijd, vergelijk deze met je beschikbare tijd en stel vast voor welke werkzaamheden je geen tijd had of hoeveel je extra hebt gewerkt om deze toch uit te voeren. Dit geeft een betere basis voor een gesprek met je leidinggevende dan 'Ik heb het te druk'. Vraag ook welke werkzaamheden prioriteit hebben. Elke werkdag starten met een overzicht van je werkzaamheden, de tijd die je ervoor nodig hebt en de volgorde waarin je ze gaat doen, kan voor jezelf ook overzicht en een gevoel van controle geven.

Vraag of onderwerpen die belangrijk zijn voor je werk besproken kunnen worden in het werkoverleg. Misschien kun je zelf een agendapunt voorbereiden? Inventariseer bijvoorbeeld vooraf ideeën ter verbetering bij je collega’s en presenteer die in het werkoverleg.

Realiseer je bij een ingrijpende verandering dat iedereen hierbij een aantal fasen doormaakt: ontkenning – chaos – vernieuwing – tevredenheid. Daarbij komt vaak een moment waarin je het even niet meer overziet. Maar dat hoort erbij en gaat ook weer voorbij. Inzicht in deze fasen kan helpen, ook om je collega’s beter te begrijpen. 

Op de FLOW Arbo Portal staan meer voorbeelden van wat je zelf kunt doen om je werkdruk te verminderen.

Hoe kun je je belastbaarheid vergroten?

Bedenk vooral dat het belangrijk is om tussen het werk door regelmatig even rust te pakken, juist als het druk is. Mensen kunnen namelijk veel extra druk aan ... áls ze dan ook maar extra rust nemen. Dat betekent bijvoorbeeld een uurtje extra slapen, dingen doen die je leuk vindt en tijdens een werkdag vaak kort pauzeren. Denk aan een halfuur lunchpauze en daarnaast vier pauzes van enkele minuten. 

Wist je dat er voor corporatiemensen een gratis online programma beschikbaar is waarin je allerlei tests en tips krijgt aangereikt om je belastbaarheid op peil te houden?

Tips voor managers, leidinggevenden, or-leden & HR-adviseurs

Op de FLOW Arbo Portal vind je handige ideeën en hulpmiddelen:

  • om de belasting van werkdruk in je organisatie/team aan te pakken 
  • om de belastbaarheid van medewerkers te ondersteunen.