De Arbowet onderscheidt vier vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer: agressie en geweld, discriminatie, pesten en seksuele intimidatie.
Wat kun je doen bij agressie door een huurder of andere klant?
- Probeer tijdens het incident te de-escaleren door rustig en beleefd te blijven de discussie te vermijden en zo nodig assistentie in te roepen, volgens de protocollen van jouw corporatie.
- Bespreek het incident met je leidinggevende. Bespreek samen wat het met je gedaan heeft en hoe dit verder op te pakken.
- Ook je collega’s kunnen je ondersteunen met een luisterend oor.
- Bij incidenten die veel bij je teweeg hebben gebracht kan de leidinggevende je voorstelen om professionele hulp in te schakelen. Als je dat in eerste instantie hebt afgewezen kun je daar later op terugkomen.
- Als jouw corporatie een systeem heeft voor melding en registratie van agressie-incidenten maak dan, zodra je er aan toe bent, een melding van wat jou is overkomen.
- Je kunt je voorstellen om het incident in je team te bespreken zodat ieder ervan kan leren.
- Je kunt om een specifieke agressietraining vragen voor jou en jouw collega’s.
Wat kun je doen bij ongewenst gedrag door een collega of leidinggevende?
Als je zelf slachtoffer bent:
- Geef duidelijk aan dat je dit gedrag niet prettig vindt; geef je grenzen aan. Desnoods meerdere keren. Check of de corporatie beschikt over gedragsregels, waarin het ongewenste gedrag wordt benoemd. Bespreek deze eventueel met de persoon die het gedrag vertoont.
- Als dit onvoldoende verbetering geeft, meld het ongewenste gedrag dan bij je leidinggevende en/of bij de in- of externe vertrouwenspersoon van de corporatie. De vertrouwenspersoon helpt je om te gaan met ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevende, en helpt je bij het bedenken van een passende aanpak.
- Ten slotte kun je gebruikmaken van de formele klachtenprocedure binnen de corporatie. De vertrouwenspersoon kan je daarover inlichten.
Als je ziet dat een collega last heeft van intern ongewenst gedrag:
- Bespreek dit met die collega. Kijk of je kunt ondersteunen bijvoorbeeld door (samen) een gesprek met de dader aan te gaan, of met de leidinggevende.
- Verwijs door naar de vertrouwenspersoon van de corporatie.
- Grijp zelf in bij een volgend incident.
Algemeen:
- Bij ernstige vormen van agressie of ander ongewenst gedrag kan het goed zijn om aangifte te doen bij de politie. Vraag wat jouw corporatie kan doen om je daarbij te ondersteunen.
- Geef ongewenst gedrag waarmee je geconfronteerd bent altijd aan in vragenlijstonderzoeken, zoals de Werkdruk/PSA-scan Woningcorporaties, een Medewerkerstevredenheidsonderzoek of een Preventief Medisch Onderzoek. Wellicht is er sprake van een structureel probleem.
- Als je vindt dat jouw corporatie meer kan doen om agressie en andere ongewenst gedrag te beperken, of beter kan omgaan met incidenten, bespreek dat dan in jouw team, met jouw leidinggevende, preventiemedewerker/HR of de OR.