Elk bedrijf laat zich bij het arbo- en verzuimbeleid bijstaan door een bedrijfsarts. Daarvoor dient het een contract te sluiten met een arbodienst of met een bedrijfsarts die buiten een arbodienst werkzaam is.
Het wettelijk voorgeschreven basiscontract bevat minimaal de volgende taken:
- advies bij ziekteverzuimbegeleiding;
- medewerking bij de risico-inventarisatie en -evaluatie;
- uitvoering van het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO);
- uitvoering van aanstellingskeuringen (als die door het bedrijf mogen worden gehouden);
- preventief arbospreekuur aanbieden;
- beroepsziekten melden;
- overleg met de ondernemingsraad en de preventiemedewerker.
In het contract moet ook staan opgenomen dat een bedrijfsarts werkplekken kan bezoeken en preventieve adviezen kan geven. En dat een medewerker die twijfelt aan de uitspraak van een bedrijfsarts een second opinion kan aanvragen bij een bedrijfsarts in een andere organisatie. Verder moet blijken dat de arbodienstverlener beschikt over een klachtenprocedure.
Ten slotte is het raadzaam om een (jaarlijkse) evaluatie vast te leggen.
Tips
- Stel bij de keuze van een nieuwe arbodienstverlener een brede werkgroep in, die het programma van eisen opstelt, een aantal aanbieders selecteert voor een offerte en een presentatie, en vervolgens de meest geschikte aanbieder aanwijst.
- In verband met een tekort aan bedrijfsartsen schakelen diverse arbodiensten niet-medisch geschoolden in om taken van bedrijfsartsen over te nemen (de zogenoemde 'verlengde arm'). Vraag bij de arbodienst van jouw corporatie of dat plaatsvindt. Zo ja, onder welke voorwaarden. Beoordeel deze voorwaarden op papier en ook de uitvoering in de praktijk.
- Voor meer informatie, bekijk onderstaande checklists.