Iedere werkgever laat regelmatig een RI&E uitvoeren. Dat levert een rapport op met daarin alle knelpunten binnen de corporatie op het gebied van veiligheid en gezondheid. De RI&E kan worden uitbesteed, bijvoorbeeld aan een arbodienst, maar de corporatie kan deze ook zelf uitvoeren. Daarvoor is een set van vragenlijsten kosteloos beschikbaar, die geheel op de sector is afgestemd: de Branchespecifieke RI&E voor de woningcorporaties. In een plan van aanpak bij de RI&E neemt de werkgever de maatregelen op om de aangetroffen knelpunten aan te pakken. Met daarbij per knelpunt een termijn waarbinnen dat moet gebeuren en bij voorkeur ook de naam van de persoon die daarvoor gaat zorgen.
De frequentie van de RI&E is niet in de wet vastgelegd. Daar staat alleen aangegeven dat de RI&E actueel moet zijn. Doorgaans wordt een RI&E eens in de 4 of 5 jaar door een bedrijf opnieuw uitgevoerd of geactualiseerd. Een tussentijdse aanpassing of vernieuwing van de RI&E is in ieder geval nodig na een ingrijpende wijziging in de corporatie, zoals een fusie of verhuizing.